Dacă ai întrebări sau nelămuriri legate de sistemul e-Factura, poți citi acest articol care prezintă întrebări frecvente și răspunsurile lor legate de acest subiect. Așadar, citește mai departe și află răspunsul la întrebarea ta!

  • Ce este E-Factura?

E-Factura este un fișier electronic în format XML care conține, într-o formă standardizată, toate informațiile de pe o factură obișnuită. Acest fișier este transmis către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Spațiul Privat Virtual (SPV) al firmei emitente, iar ea va ajunge și în contul clientului care are un cont SPV. 

  • Cine trebuie să folosească E-Factura?

E-Factura a fost introdusă în anul 2022, în cazul tranzacțiilor dintre stat și firme (B2G – Business to Government). De la 1 ianuarie 2024, ea a devenit obligatorie în relațiile contractuale dintre firme, iar de la 1 iulie 2024 a devenit singura formă de factură legală din România în cadrul B2G. Printr-un act normativ aprobat la 21 iunie 2024, din 1 ianuarie 2025 e-factura se va extinde la toate vânzările și cumpărările B2C (între afaceri și consumatorii finali). Așadar, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor fi nevoite să le raporteze în sistemul RO e-Factura.

  • Cum se poate accesa sistemul RO e-Factura?

Pentru a utiliza sistemul informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în SPV în nume propriu, printr-un reprezentant legal, reprezentant desemnat sau împuternicit. Sistemul este disponibil prin intermediul API-ului (Application Programming Interface) sau prin pagina web din SPV.

  • Cum se transmite factura electronică?

Transmiterea facturii electronice se poate face prin două modalități: 1. prin interconectarea aplicației disponibile la nivelul emitentului cu sistemul RO e-Factura, utilizând micro-servicii sub forma unui API; 2. prin utilizarea aplicațiilor gratuite puse la dispoziție de ministerul Finanțelor.

  • Cum se emite o factură electronică prin e-Factura?

Pentru a emite o factură electronică, firmele trebuie să se înregistreze la ANAF. După autentificare, utilizatorii pot  genera facturi digitale, care vor fi transmise prin sistemul electronic. Odată validată și procesată de ANAF, factura devine accesibilă atât emitentului, cât și destinatarului, fiind recunoscută oficial pentru tranzacțiile comerciale. Astfel, sistemul simplifică procesul de facturare și asigură trasabilitatea documentelor.

  • ONG-urile au obligația de a transmite facturile în e-Factura?

În cazul ONG-urilor, organizațiilor non-profit, al partidelor politice, asociațiilor și fundațiilor, nu este obligatorie transmiterea facturilor prin acest sistem în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.

  • Trebuie înregistrate în SPV chiar și facturile pe care nu le recunoaștem?

În sistemul e-Factura trebuie înregistrate doar facturile recunoscute. Cele la care au fost transmise mesaje de obiecții nu vor mai fi înregistrate.

  • Firmele neplătitoare de TVA trebuie să trimită facturi electronice?

Legislația nu precizează vreo diferență între plătitorii și neplătitorii de TVA, în cazul e-Factura. De aceea, toți operatorii economici, fie că plătesc sau nu TVA, trebuie să respecte legislația în vigoare în ceea ce privește facturile electronice.

  • Trebuie să transmit factura mai întâi prin e-Factura și apoi clientului?

Dacă un client este operator economic din România, vei transmite factura doar prin SPV, iar clientul are obligația să o preia de acolo. Din 1 iulie 2024, e-Factura a devenit singura formă recunoscută oficial, astfel încât nu mai este nevoie să transmiți factura clientului și în alt format.

  • În cât timp trebuie transmisă e-Factura?

De la 1 iulie 2024, legea prevede ca e-factura să fie transmisă în SPV în termen de 5 zile calendaristice de la emitere. Astfel, poți transmite factura imediat după emitere sau oricând în acest interval. 

  • Care sunt sancțiunile dacă nu trimit e-Factura?

În cazul în care nu trimiți e-Factura în termen de 5 zile calendaristice sau dacă nu înregistrezi documentul în contabilitate, poți primi amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 de lei, valoarea amenzii depinzând de mărimea firmei.