Pe agenda de lucru a Ministerului Finanțelor se găsește un proiect de ordonanță de urgență care prevede amnistia fiscală pentru 85 % din penalități și dobânzi pentru contribuabilii care își achită obligațiile principale până pe 31 august 2024. Facilitatea se acordă însă sub anumite condiții și termene și are ca scop de a încuraja plata datoriilor, oferind în același timp contribuabililor o șansă de a-și redresa situația financiară.

Condițiile pentru ștergerea penalităților și obligațiilor accesorii

Proiectul de OUG prevede că acei contribuabili care au obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 vor putea beneficia de anularea a 85% din penalități, dobânzi și alte accesorii. Pentru a accesa facilitatea fiscală, aceștia trebuie să îndeplinească anumite condiții.

În primul rând, contribuabilii trebuie să își achite toate obligațiile principale restante către stat, cu termen scadent până la data de 31 august 2024 inclusiv. Acestea se vor stinge prin orice modalitate prevăzută de lege, până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2024.

Amnistia penalităților se poate obține și de către cei care au obligații cu termene de plată între 1 septembrie și 15 decembrie 2024. Contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile principale și accesorii aferente acestor termene de plată, prin orice modalitate prevăzută de lege.

O altă condiție este depunerea tuturor declarațiilor fiscale. Contribuabilul trebuie să aibă toate declarațiile fiscale depuse în conformitate cu vectorul fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Solicitarea trebuie depusă până la 15 decembrie 2024, sub sancțiunea decăderii din acest drept.

Facilități pentru obligațiile principale declarate suplimentar

Dobânzile, penalitățile și alte accesorii aferente diferențelor de obligații principale declarate suplimentar prin declarații rectificative se vor anula tot în proporție de 85%, dacă se respectă condiția ca declarația de rectificare să fie depusă în perioada 1 septembrie – 15 decembrie 2024. 

De asemenea, suma cuprinsă în această declarație trebuie achitată până la data cererii de anulare, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2024.

Anularea accesoriilor pentru obligațiile stabilite prin control fiscal

Proiectul de OUG prevede, de asemenea, că penalitățile și accesoriile aferente obligațiilor principale scadente până la 31 august 2024, dar individualizate în decizii de impunere emise în urma unui control fiscal, vor fi anulate în proporție de 85%. Aceasta se va aplica doar dacă obligațiile principale sunt stinse, prin orice modalitate prevăzută de lege.

Depunerea cererii de anulare se va face termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, nu mai târziu însă de 15 decembrie 2024.

Noutate pentru datornici: transformarea datoriilor în credit fiscal

Un alt aspect important al acestui proiect este posibilitatea transformării a 10% din obligațiile bugetare principale restante în credit fiscal. Pot accesa această facilitate, contribuabilii care își achită obligațiile restante la 31 august 2024 și cele curente până la 15 decembrie 2024. 

Aceste datorii principale trebuie să depășească anumite sume, pentru a primi creditul fiscal. Potrivit viitoarei ordonanțe, sumele achitate trebuie să fie peste pragul de 500.000 lei pentru contribuabilii mici, 1.500.000 lei pentru cei mijlocii și 5.000.000 lei pentru marii contribuabili.

În ceea ce privește utilizarea creditului fiscal respectiv, acesta poate fi folosit timp de 3 ani doar în scopuri precum formarea de stocuri, servicii operaționale sau investiții specifice, iar evidența contabilă trebuie păstrată distinct pe o perioadă de 5 ani.

Ce trebuie să faci pentru amânarea plății obligațiilor accesorii?

Dacă te afli în situația de a solicita o amânare a plății accesoriilor până la momentul emiterii deciziei de anulare, trebuie să notifici organul fiscal până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2024. Dacă cererea de anulare nu este depusă până la această dată, decizia de amânare își pierde valabilitatea.

De prevederile aceste ordonanțe de urgență pot beneficia atât firmele, asocierile, entitățile fără personalitate juridică, cât și persoanele fizice care realizează activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile publice care au obligații fiscale restante.