Periodic, inovația tehnologică schimbă paradigmele. Suntem azi pe cale să asistăm la una dintre aceste schimbări radicale în societate, cauzată de apariția inteligenței artificiale (AI). Tentația este mare pentru multe domenii, deși limitele AI au început să se vădească, însă pericolul este un om dependent de aceste instrumente, un individ care uită să gândească singur, să caute și să verifice. Pentru elevi, efectuarea temelor cu AI afectează considerabil procesul educațional.

Multiplele utilizări ale inteligenței artificiale

Inteligența artificială (AI) are multiple utilizări care transformă diverse industrii și aspecte ale vieții cotidiene. În educație, AI poate fi folosită pentru a genera idei de temă sau pentru a furniza explicații detaliate, ajutând elevii să înțeleagă subiecte complexe. Totuși, limitările ei, precum furnizarea de informații eronate sau lipsa verificării faptelor, ridică întrebări legate de folosirea ei în scopuri academice. În alte domenii, precum recunoașterea vocală, asistența virtuală și automatizarea sarcinilor repetitive, AI devine din ce în ce mai integrată, oferind soluții rapide și eficiente.

Pe lângă educație și automatizare, AI este utilizată în generarea de imagini, muzică și în rețelele sociale, unde algoritmii personalizează conținutul pentru utilizatori. Cu toate acestea, AI ridică probleme legate de securitatea datelor și de răspândirea dezinformării, deoarece poate produce conținut greu de diferențiat de cel real. Îmbunătățirea constantă a AI deschide noi oportunități, dar este esențial ca utilizatorii să fie atenți și să verifice informațiile înainte de a le lua ca fiind corecte.

De ce elevii nu trebuie să-și rezolve temele cu AI?

Elevii nu ar trebui să-și rezolve temele cu ajutorul inteligenței artificiale (AI) deoarece aceasta poate oferi informații incomplete, eronate sau chiar inventate. AI, precum ChatGPT, generează răspunsuri pe baza datelor cu care a fost antrenată, dar nu are capacitatea de a verifica faptele sau de a înțelege contextul în mod real. Astfel, folosirea AI pentru teme poate duce la prezentarea de informații incorecte, ceea ce afectează învățarea și înțelegerea profundă a subiectelor studiate.

În plus, utilizarea AI pentru rezolvarea temelor poate împiedica dezvoltarea abilităților esențiale, cum ar fi gândirea critică, creativitatea și capacitatea de a rezolva probleme. Fără efortul personal de a căuta soluții și de a învăța prin procesul propriu de rezolvare, elevii riscă să nu înțeleagă temeinic conceptele necesare pentru a progresa academic și pentru a se pregăti pentru provocările viitoare.

Aplicații pentru depistarea contentului generat de AI

Există mai multe aplicații și instrumente dezvoltate pentru a detecta conținutul generat de AI, întrucât tehnologia de creare automată a textului și imaginilor a devenit tot mai avansată. Aceste aplicații ajută la identificarea textelor sau materialelor care nu sunt create de oameni și sunt utile pentru profesori, editori și companii care doresc să verifice autenticitatea conținutului. Iată câteva dintre cele mai populare instrumente pentru depistarea conținutului generat de AI:

  • ZeroGPT – Este un instrument dezvoltat special pentru a detecta dacă un text a fost generat de modele de AI, cum ar fi ChatGPT. Programul analizează structura și stilul textului, căutând trăsături tipice conținutului generat de AI.
  • GPTZero – Această platformă este concepută pentru a detecta conținutul generat de AI în lucrările studenților și în alte documente, evaluând coerența și probabilitatea ca un text să fi fost scris de un om sau un algoritm.
  • Turnitin AI Detection – Un instrument cunoscut inițial pentru verificarea plagiatului, Turnitin a adăugat funcționalități pentru a detecta conținutul creat de AI. Aceasta este utilizată preponderent în mediul academic.
  • Copyleaks AI Content Detector – Copyleaks oferă un instrument capabil să identifice texte generate de modele AI, inclusiv texte produse de ChatGPT și GPT-3. Este folosit pentru a proteja autenticitatea conținutului online și academic.
  • Hugging Face’s AI Detectors – Hugging Face, o platformă de modele AI open-source, a dezvoltat propriile detectoare care pot analiza și depista conținutul creat de modele AI, având acces la diverse tehnologii AI moderne.

Aceste instrumente sunt utile în educație, afaceri și în mass-media, pentru a verifica și asigura autenticitatea și acuratețea conținutului distribuit.

Utilizarea inteligenței artificiale pentru rezolvarea temelor de către elevi poate părea o soluție tentantă, dar aduce cu sine numeroase riscuri și provocări. Dependenta de aceste instrumente afectează atât procesul de învățare, dar și dezvoltarea abilităților esențiale necesare pentru succesul academic și profesional. Este esențial ca elevii să-și dezvolte gândirea critică, creativitatea și capacitatea de a rezolva probleme, prin explorarea și învățarea activă, nu prin simpla generare de conținut de către AI. Într-o eră în care informațiile circulă rapid și tehnologia avansează constant, responsabilitatea de a verifica și a evalua corectitudinea acestora revine fiecărei persoane, iar educația autentică rămâne cheia pentru o societate informată, cu spirit critic.

 

Surse:

https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zjfxs82

https://www.inspera.com/ai/examples-of-ai-misuse-in-education/

https://zapier.com/blog/ai-content-detector/